Wat een landingspagina?

De vraag die ons steeds vaker gesteld wordt is, wat is een landingspagina en hoe richt ik deze het beste in voor een optimale conversie? Een perfecte landingspagina bestaat eigenlijk niet want een pagina met de focus op verkoop zit namelijk anders in elkaar dan een landingspagina die gericht is op SEO.

Om toch tot een goede landingspagina te komen hebben wij hieronder enkele tips samengesteld die je wellicht verder helpen bij het maken van de pagina die gericht is op conversies. De landingspagina is dus gericht om in te zetten via sociale media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

  1. Wat is een landingspagina precies?
  2. Focus op één boodschap
  3. Heldere call to action (CTA)
  4. Compacte formulieren
  5. Maak je landingspagina responsive
  6. Landingspagina laten maken
Wat is een landingspagina?

Wat is een landingspagina precies?

Kortom, een pagina met slechts één doel, je bezoekers verleiden om over te gaan tot actie waarbij de focus ligt op slechts één product of dienst. Het is een op zichzelf staande pagina met een eenvoudige en heldere boodschap.

Focus op één boodschap

Om een ideale landingspagina in te richten dient de pagina overzichtelijk te zijn ingericht en gefocust op slechts één boodschap. Elementen die op de pagina voor afleiding zorgen horen niet thuis op een landingspagina en houden je bezoekers weg van het potentiële doel. Denk hierbij aan WordPress Widgets, menu’s, blogitems of links.

Heldere call to action (CTA)

De heldere en duidelijke call to action (vrij letterlijk een oproep tot actie) op een landingspagina is een onmisbare factor.

De CTA kan verschillende doelen hebben, denk hierbij aan het inschrijven van een workshop of een nieuwsbrief maar ook het aanschaffen van een product in een WooCommerce webshop. Dit kan door het aanbrengen van een simpele maar wel opvallende button/knop of een bestel/aanmeldformulier.

Call to Action landingspagina
Bestelformulier landingspagina

Compacte formulieren

Wanneer je op een landingspagina gebruik gaat maken van een aanmeld of bestelformulier, zorg er dan voor dat deze zo compact mogelijk is ingericht. Lange en veel invoervelden zullen de conversie zeker niet ten goede komen.

Kijk bij het inrichten van het formulier eerst naar welke gegevens je écht nodig hebt. Wellicht kun je velden samenvoegen zoals het veld van “Naam” en “Achternaam” naar één veld met de naam “Voor & achternaam”

Door het formulier kort te maken werkt dit voor je bezoekers drempelverlagend en komt het de conversie zeker ten goede.

Maak je landingspagina responsive

In de afgelopen jaren is het gebruik van Smartphones en Tablets enorm toegenomen en de kans is groot dat ruim 60% van je bezoekers de landingspagina bekijkt via de Smartphone of Tablet.

Daarom is het belangrijk dat je landingspagina ook goed responsive is opgebouwd.

Zorg dus dat ook op Smartphones en Tablets  in één oogopslag duidelijk is wat men op de pagina kan vinden en verleid je bezoekers om verder te lezen.

landingspagina responsive

Landingspagina laten maken?

Heb je reeds een WordPress website of een WooCommerce webshop, dan kunnen wij geheel vrijblijvend de uitgebreide mogelijkheden met je bespreken.