Nieuwe regels voor webwinkels 2022
Heb jij een eigen webshop?
Dan heb je vanaf 28 mei j.l. te maken met nieuwe regels volgens de richtlijnen van de Europese Unie voor jouw webwinkel.
Hoe zit dat nu precies?
Dat lees je in dit artikel!
De nieuwe regels voor webwinkels op een rijtje:
Hanteren van eerlijke kortingsprijzen
Je kent het vast wel, de van … voor … prijzen in webshops waardoor het vaak lijkt dat je heel veel korting krijgt bij een online bestelling. Webshops gebruiken vaak vele hogere prijzen dan dat het product daadwerkelijk koste de laatste tijd. In de nieuwe wet staat nu dat je moet uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de actieprijs gebruikte.
Vermelden van verkoper op online marketplaces
Marketplaces zijn platforms zoals Bol.com & Amazon waaraan je webshop is gekoppeld en je dus je eigen producten aanbied bij dit marketplace. In de nieuwe wetgeving is nu geregeld dat bij marketplaces duidelijk vermeld staat wie de verkoper is en wat daar dan de verkoopvoorwaardes zijn.
Het verbod op nep reviews
Het is vanaf heden verboden om nepreviews te plaatsen of laten plaatsen bij webshops of op andere digitale platforms. Het doel van deze wetgeving is om consumenten duidelijker te informeren en hen te beschermen.
Gepersonaliseerd aanbod aan klanten
In de nieuwe wetgeving is het verplicht om je online klanten te informeren wanneer er een gepersonaliseerd aanbod getoond wordt. Een gepersonaliseerd aanbod wordt vaak gepresenteerd op basis van eerder zoekopdrachten of eerder aangekochte producten binnen een webshop.
Gratis diensten
Bied jij online klanten de mogelijkheid om gratis diensten te ontvangen in ruil voor hun persoonsgegevens? Dan ben je vanaf heden verplicht om aan je klant te laten weten hoe lang zij aan een bepaalde dienst vast zitten. De klant heeft vervolgens het recht om binnen 14 dagen op te zeggen.
Handhaving
Op deze nieuwe regels zal gehandhaafd gaan worden en wanneer je je niet aan de nieuwe regels houd zullen er maatregelen getroffen worden d.m.v. een geldboete van maximaal 4% van de jaaromzet binnen je webshop of een maximaal van €2.000.000.
Vond je deze pagina met tips interessant? Deel hem dan binnen je netwerk!