Lokale seo voor kleinere bedrijven

Tips en tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken

Liever zelf aan de slag?

Lokale seo voor kleinere bedrijven

Tips en tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken

seo lokaal

Steeds vaker krijgen wij, van vaak wat kleinere bedrijven uit onze klantenkring de vraag van, hoe ze beter lokaal gevonden kunnen worden zonder dat ze meteen duizenden euro’s moeten investeren om dit voor elkaar te boxen. Door onze jarenlange ervaring en ons met regelmaat te verdiepen in deze materie hebben we hieronder een uitgebreid artikel geschreven met Tips en Tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken.

Zoekmachine Optimalisatie is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Als klein of lokaal bedrijf, kun je zelf veel doen om goede zoekresultaten te behalen. Met dit artikel over SEO voor lokale en kleine bedrijven hopen wij je verder te helpen om je pagina’s van je WordPress website of WooCommerce webshop te optimaliseren en sociale media op een goede manier te benutten.

Zolang de lokale pagina's met zoekresultaten van Google blijven groeien en steeds beter worden, zijn we eigenlijk nooit klaar met dit onderwerp.

We zijn eigenlijk nooit klaar met dit onderwerp

Steeds vaker krijgen wij, van vaak wat kleinere bedrijven uit onze klantenkring de vraag van, hoe ze beter lokaal gevonden kunnen worden zonder dat ze meteen duizenden euro’s moeten investeren om dit voor elkaar te boxen.

Door onze jarenlange ervaring en ons met regelmaat te verdiepen in deze materie hebben we hieronder een uitgebreid artikel geschreven met Tips en Tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken.

Zoekmachine Optimalisatie is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Als klein of lokaal bedrijf, kun je zelf veel doen om goede zoekresultaten te behalen. Met dit artikel over SEO voor lokale en kleine bedrijven hopen wij je verder te helpen om je pagina’s van je WordPress website of WooCommerce webshop te optimaliseren en sociale media op een goede manier te benutten.

Zolang de lokale pagina's met zoekresultaten van Google blijven groeien en steeds beter worden, zijn we eigenlijk nooit klaar met dit onderwerp.

Lokale seo en covid-19 - het coronavirus

2020 wordt een bewogen jaar. De pandemie van Coronavirus verandert de wereld. Veel lokale bedrijven hebben moeite om hun hoofd boven water te houden terwijl ze worstelen met een publiek dat door de lock-down al een tijdje niet naar buiten is gekomen. Zelfs nu iedereen weer naar buiten mag en zijn eigen ding doet, is het gedrag van veel mensen veranderd. Prioriteiten zullen veranderen, wat betekent dat sommige bedrijven zullen profiteren terwijl andere zullen haperen. Als lokaal bedrijf moet je je ogen open houden om erachter te komen wat je klanten willen en wat ze nodig hebben. Misschien moet je switchen met je dienst of product of nieuwe manieren vinden om je producten of diensten bij je klanten aan te bieden.

Zelfs nu stilaan alle bedrijven weer open mogen, is de kans groot dat consumenten voorzichtiger zijn geworden. Aan de andere kant hebben wij persoonlijk ervaren dat e-commerce een enorme sprong heeft gemaakt.

Voor veel bedrijven is dit het juiste moment om zich te concentreren op online gaan met het starten van een eigen webshop. Het zal immers wel enige tijd gaan duren voordat alles weer normaal wordt. Het beste kun je dus proberen te achterhalen bij je klanten wat ze exact willen en vervolgens aan die vraag gaan voldoen.

De drie pijlers van lokale SEO: nabijheid, bekendheid en relevantie

Lokaal rangschikken betekent dat je drie dingen in gedachten moet houden. Nabijheid, bekendheid en relevantie zijn de factoren die bepalen of je bedrijf bovenaan de lokale zoekmachineresultaten gaat verschijnen voor een specifieke lokale zoekterm.

Nabijheid bepalen:
Om de nabijheid te bepalen, hebben zoekmachines verschillende manieren om uit te zoeken waar de internetgebruiker met een zoekopdracht zich bevindt, meestal gebeurd dit op basis van postcode en / of geografische-coördinaten.

Bekendheid genereren:
Bij bekendheid gaat het erom te achterhalen hoe bekend je bedrijf is. Om dit vast te stellen, kijken zoekmachines naar verschillende bronnen die op internet beschikbaar zijn, zoals links, recensies en citaten.

Relevantie:
Relevantie is de derde lokale SEO-factor. Hier kijken zoekmachines hoe goed een lokaal bedrijf overeenkomt met wat een gebruiker zoekt. Om relevant te zijn, hoeft je niet alleen je Google Mijn Bedrijf-account in te vullen en bij te werken, aangezien Google specifiek vermeldt dat dit ook van invloed is op je rangschikking in de organische (reguliere) zoekresultaten, dus het is een goed idee om in het algemeen naar je algemene SEO gegevens in je WordPress website te kijken. Denk hierbij aan de instellingen van je Meta informatie zoals de Titel en omschrijving van je pagina’s

Houd je bedrijfsgegevens up-to-date

de drie pijlers van lokale SEO: nabijheid, bekendheid en relevantie
Lokaal rangschikken betekent dat je drie dingen in gedachten moet houden. Nabijheid, bekendheid en relevantie zijn de factoren die bepalen of je bedrijf bovenaan de lokale zoekmachineresultaten gaat verschijnen voor een specifieke lokale zoekterm.

Nabijheid bepalen:
Om de nabijheid te bepalen, hebben zoekmachines verschillende manieren om uit te zoeken waar de internetgebruiker met een zoekopdracht zich bevindt, meestal gebeurd dit op basis van postcode en / of geografische-coördinaten.

Bekendheid genereren:
Bij bekendheid gaat het erom te achterhalen hoe bekend je bedrijf is. Om dit vast te stellen, kijken zoekmachines naar verschillende bronnen die op internet beschikbaar zijn, zoals links, recensies en citaten.

Relevantie:
Relevantie is de derde lokale SEO-factor. Hier kijken zoekmachines hoe goed een lokaal bedrijf overeenkomt met wat een gebruiker zoekt. Om relevant te zijn, hoeft je niet alleen je Google Mijn Bedrijf-account in te vullen en bij te werken, aangezien Google specifiek vermeldt dat dit ook van invloed is op je rangschikking in de organische (reguliere) zoekresultaten, dus het is een goed idee om in het algemeen naar je algemene SEO gegevens in je WordPress website te kijken. Denk hierbij aan de instellingen van je Meta informatie zoals de Titel en omschrijving van je pagina’s

Inleiding voor het optimaliseren van een lokaal bedrijf

  • Yoast SEO plug-in
  • Je niche markt vinden
  • Breng alles in één lijn
  • Recensies of beoordelingen toevoegen op je website
  • Low budget branding
  • Inhoud / goede content schrijven
  • Sociale media koppelen
  • Google Mijn Bedrijf gebruiken
  • Links van verwante website krijgen

Om lokaal te scoren in Google met een klein bedrijf, moet je een aantal zaken goed in orde hebben. Google Mijn Bedrijf is hierbij essentieel voor lokale bedrijven. Maar dat is niet alles.

Eén van de belangrijkste dingen is een SEO-vriendelijke website die helder en duidelijk beschrijft wat je te bieden hebt, waarom mensen je bedrijf zouden moeten kiezen en waarom ze je zouden moeten vertrouwen.

Een website moet je merk of dienst ondersteunen en de inhoud bevatten, geschreven in woorden waarnaar je potentiële klanten zoeken.

Je website moet technisch in orde zijn, een goede gebruikerservaring bieden en correct werken op mobiele apparaten (responsive design).

Natuurlijk moet het veilig zijn dankzij HTTPS (SSL Certificaat) en snel laden door de website snelheidsoptimalisaties.

Yoast seo

Zoals vele van onze klanten reeds weten, helpt de Yoast SEO plug-in je om je site te optimaliseren voor zoekmachines. Niet alleen dat, maar het helpt je ook bij het maken van goede inhoud die ongetwijfeld klanten zal aantrekken.

Yoast SEO bouwt zelfs een volledig gestructureerde gegevensgrafiek voor je op basis van wat je hebt ingevuld of geschreven op je WordPress website. Zoekmachines gebruiken dit om te bepalen wie je bent en om verbindingen te maken met andere delen van het internet. Al deze factoren zorgen ervoor dat je website goed bij je past. Je kunt echter meer doen.

Je niche vinden

Oké, je kunt meer doen om je bedrijf te laten opvallen. Het bepalen van je niche (een specifiek deel van een bepaalde markt) is van groot belang voor lokale of kleine bedrijven. Wanneer je je niche kent, kun je benadrukken wat je merk of producten uniek maakt, waardoor je kansen om goed te scoren worden vergroot. Als je een duidelijke niche hebt, kun je lokaal concurreren met grote nationale merken - ondanks hun reclamebudgetten.

Ontdek wie je klanten zijn en welke woorden ze gebruiken om je product of dienst te beschrijven, omdat mensen dezelfde termen zullen gaan gebruiken om bijvoorbeeld je WordPress webshop te vinden. Deze termen kunnen je echt helpen bij het optimaliseren van je lokale bedrijfsstrategie.

Breng alles in één lijn

Als een lokaal bedrijf dat werkt aan lokale SEO, is het erg belangrijk om alle verschillende platforms waarop je opereert op één lijn te brengen. Zoekmachines zullen je gegevens controleren en nogmaals controleren om er zeker van te zijn dat je zegt wie je bent en dat je zegt wat je doet. In het geval van een lokaal bedrijf moeten details zoals adressen, telefoonnummers, geografische-coördinaten, openingstijden et cetera ten allen tijde correct zijn. Je moet deze gegevens zelfs presenteren in gestructureerde gegevens van localBusiness, toegevoegd aan je site.

Voeg beoordelingen en recensies toe

Met Google Mijn Bedrijf & Facebook, kunnen anderen een recensie over je bedrijf achterlaten. Als je bedrijf een goede beoordeling heeft, zullen mensen eerder doorklikken naar je website vanaf een van deze twee platforms. Zorg ervoor dat je deze beoordelingen bewaakt en onderhoudt.

Als je om wat voor reden dan ook een negatieve beoordeling krijgt, reageer dan door te reageren en het probleem van je klant op te lossen. Vraag ze dan, als je dat eenmaal hebt gedaan, om hun beoordeling daarna te wijzigen. Met andere woorden, maak van die ontevreden klant een ambassadeur! Ook bieden wij een uitgebreide plug-in waarin je je klanten de mogelijkheid geeft om een recensie achter te laten op je eigen WordPress website, deze plug-in heeft tevens als voordeel dat het de bekende gele sterren (0-5) laat zien in de zoekresultaten van Google.

Low budget branding

Branding betekent dingen als je logo en slogan. Vertegenwoordigen ze je bedrijf zonder verdere uitleg? Wat onthullen je logo en slogan over je waarden en je vakgebied? Het draait allemaal om herkenning. Je kunt aan je merk werken zonder veel te moeten investeren. Ja, low-budget branding kan!

Begin met het schrijven van goede inhoud

De SEO van je bedrijf krijgt een aanzienlijke boost door de juiste inhoud er op te plaatsen. Te veel eigenaren van bedrijven plaatsen hun producten en contactgegevens op hun website en laten het vervolgens daarbij. Maar er is vaak zoveel meer te vertellen en te delen met je bezoekers!

Richt je op het maken van een geweldige eerste indruk op je potentiële klant. Schrijf over je bedrijf, je bedrijfsdoelen, hoe geweldig je producten zijn en dat soort dingen. Je kunt ook marktontwikkelingen of evenementen bespreken die betrekking hebben op je bedrijf.

Wees bij het schrijven van je inhoud realistisch over de kansen om die inhoud in de zoekresultaten te rangschikken. Als je je in een zeer competitieve markt bevindt, werkt inhoud heel goed als marketingtool en als input voor sociale media, maar het zal je waarschijnlijk niet die nummer één plek in Google opleveren. Temper dus je verwachtingen.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden om een website te optimaliseren is erg belangrijk. Meestal is het een goed idee om zoekwoorden te kiezen, inclusief het lokale gebied van je doelgroep. Het maakt echt niet uit of je deze inhoud als pagina of blogbericht aan je WordPress website toevoegt. Zorg er wel voor dat je schrijft over dingen waar mensen over willen praten of dingen die mensen op een positieve manier over je bedrijf laten praten.

Deel je inhoud op sociale media

Hoewel je je producten daadwerkelijk op sociale-mediaplatforms kunt verkopen, raden we in de meeste gevallen aan sociale media te gebruiken voor naamsbekendheid of om potentiële klanten naar je WooCommerce of Magento webshop te leiden voor een verkoop. Bij het gebruik van sociale media als klein bedrijf draait alles om het promoten van je merk, je bedrijf en je producten om je imago steviger te vestigen en het juiste verkeer naar je bedrijfswebsite te krijgen. Het op deze manier gebruiken, kunnen sociale media voor kleine bedrijven echt helpen.

Lokale factoren die je seo voor kleine bedrijven helpt

Er zijn veel dingen die je lokale ranglijst beïnvloeden, maar er is een heel voor de hand liggende: uw adresgegevens of NAP, wat staat voor Naam, Adres, Telefoonnummer. Zorg ervoor dat je deze op de juiste wijze toevoegt zoals eerder vermeld.

Google mijn bedrijf

Zorg ervoor dat je exact dezelfde NAP-gegevens gebruikt op zowel je website als je Google Mijn Bedrijf vermelding en voeg ook je websitelink toe aan je vermelding. Dit is de enige manier waarop Google de relatie tussen hen kan begrijpen en controleren. Voeg deze gegevens toe, bijvoorbeeld in je voettekst en natuurlijk op je contactpagina. Google Mijn Bedrijf is echt je vriend als je je in een specifiek geografische gebied wilt rangschikken, dus zorg dat je gegevens kloppen!

Links van verwante website

Sociaal ‘bewijs’, zoals de hierboven genoemde beoordelingen en recensies, moet worden ondersteund met een paar links van relevante sites. Links naar je bedrijfssite krijgen is nog steeds een belangrijk onderdeel van lokale SEO.

Je moet hard werken om vermeldingen  van je bedrijf op andere sites te krijgen. Hoe en waar je dat doet, verschilt in elke branche, maar deze omvatten Yelp, Bing Places, Yahoo! Lokaal, Apple Maps en vele andere sites en services. Moz heeft een handige tool die je online aanwezigheid controleert.

Je zou een vermelding op deze sites moeten krijgen, om de voor de hand liggende reden dat dit betekent dat je ook een link naar je website krijgt. Als je links van andere onderwerp gerelateerde lokale websites kunt krijgen, helpt dat ook de vindbaarheid van je site.

Houd er wel rekening mee dat links van andere lokale websites afkomstig moeten zijn van sites met een gerelateerd inhoud. Het heeft geen zin om je slagerijwebsite te laten linken vanaf de website van een boekhouder.

Als je bedrijf nauw verwant is met andere bedrijven die zich niet in hetzelfde gebied bevinden, moet je die bedrijven zeker ook om een ​​link vragen. Google beoordeeld de weblink per link, dus als je bedrijf wordt gelinkt vanaf een website in hetzelfde vakgebied, is die link extra waardevol voor je.

Bij mij in de buurt zoekopdrachten

Als we het hebben over lokale ranglijsten, moeten we ook zoekopdrachten bij mij in de buurt vermelden. Dit zijn zoekopdrachten en zoeksuggesties die woorden bevatten zoals 'bij mij in de buurt', 'dichtstbijzijnde', 'open' en 'dichtbij'. Optimaliseren voor deze zoekopdrachten is vergelijkbaar met optimaliseren voor lokaal, maar geldt ook voor wereldwijde merken ("Samsung TV bij mij in de buurt kopen"). Je zult dus buiten de genomen wegen moeten denken, er is waarschijnlijk meer om voor te optimaliseren.

Tot slot nog even dit:

Zoals we in dit artikel hebben gelezen, zijn er veel dingen die je als klein bedrijf kunt doen om je WordPress site of WooCommerce webshop te verbeteren en beter te laten scoren. Je moet beginnen met je te concentreren op je niche en deze te benadrukken. Denk na over hoe je je merk of dienst presenteert: logo's en slogans zijn belangrijk om je klanten een idee te geven van wie je bent als bedrijf.

Je kunt je zichtbaarheid vergroten door goede inhoud (content) op je website te plaatsen, geoptimaliseerd voor de meest geschikte zoekwoorden. Ook helpt het altijd als je actief bent op sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn enz… Er zijn verschillende factoren die verband houden met SEO die vaak kleine maar ook grote bedrijven helpen. Zorg ervoor dat Google Mijn Bedrijf de juiste details heeft, houd je beoordelingen en recensies bij en probeer links te krijgen van verwante kleine bedrijven. Probeer tot slot te optimaliseren voor zoekopdrachten in de buurt van je bedrijf.

Wij wensen je heel veel succes bij het optimaliseren van je website!