Lokale seo voor kleinere bedrijven
Tips en tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken
Steeds vaker krijgen wij, van vaak wat kleinere bedrijven uit onze klantenkring de vraag van, hoe ze beter lokaal gevonden kunnen worden zonder dat ze meteen duizenden euro’s moeten investeren om dit voor elkaar te boxen. Door onze jarenlange ervaring en ons met regelmaat te verdiepen in deze materie hebben we hieronder een uitgebreid artikel geschreven met Tips en Tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken.
Zoekmachine Optimalisatie is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Als klein of lokaal bedrijf, kun je zelf veel doen om goede zoekresultaten te behalen. Met dit artikel over SEO voor lokale en kleine bedrijven hopen wij je verder te helpen om je pagina’s van je WordPress website of WooCommerce webshop te optimaliseren en sociale media op een goede manier te benutten.
Zolang de lokale pagina's met zoekresultaten van Google blijven groeien en steeds beter worden, zijn we eigenlijk nooit klaar met dit onderwerp.
We zijn eigenlijk nooit klaar met dit onderwerp
Steeds vaker krijgen wij, van vaak wat kleinere bedrijven uit onze klantenkring de vraag van, hoe ze beter lokaal gevonden kunnen worden zonder dat ze meteen duizenden euro’s moeten investeren om dit voor elkaar te boxen.
Door onze jarenlange ervaring en ons met regelmaat te verdiepen in deze materie hebben we hieronder een uitgebreid artikel geschreven met Tips en Tricks om je website of webshop lokaal beter vindbaar te maken.
Zoekmachine Optimalisatie is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Als klein of lokaal bedrijf, kun je zelf veel doen om goede zoekresultaten te behalen. Met dit artikel over SEO voor lokale en kleine bedrijven hopen wij je verder te helpen om je pagina’s van je WordPress website of WooCommerce webshop te optimaliseren en sociale media op een goede manier te benutten.
Zolang de lokale pagina's met zoekresultaten van Google blijven groeien en steeds beter worden, zijn we eigenlijk nooit klaar met dit onderwerp.
Lokale seo en covid-19 - het coronavirus
2020 wordt een bewogen jaar. De pandemie van Coronavirus verandert de wereld. Veel lokale bedrijven hebben moeite om hun hoofd boven water te houden terwijl ze worstelen met een publiek dat door de lock-down al een tijdje niet naar buiten is gekomen. Zelfs nu iedereen weer naar buiten mag en zijn eigen ding doet, is het gedrag van veel mensen veranderd. Prioriteiten zullen veranderen, wat betekent dat sommige bedrijven zullen profiteren terwijl andere zullen haperen. Als lokaal bedrijf moet je je ogen open houden om erachter te komen wat je klanten willen en wat ze nodig hebben. Misschien moet je switchen met je dienst of product of nieuwe manieren vinden om je producten of diensten bij je klanten aan te bieden.
Zelfs nu stilaan alle bedrijven weer open mogen, is de kans groot dat consumenten voorzichtiger zijn geworden. Aan de andere kant hebben wij persoonlijk ervaren dat e-commerce een enorme sprong heeft gemaakt.
Voor veel bedrijven is dit het juiste moment om zich te concentreren op online gaan met het starten van een eigen webshop. Het zal immers wel enige tijd gaan duren voordat alles weer normaal wordt. Het beste kun je dus proberen te achterhalen bij je klanten wat ze exact willen en vervolgens aan die vraag gaan voldoen.
Houd je bedrijfsgegevens up-to-date
de drie pijlers van lokale SEO: nabijheid, bekendheid en relevantie
Lokaal rangschikken betekent dat je drie dingen in gedachten moet houden. Nabijheid, bekendheid en relevantie zijn de factoren die bepalen of je bedrijf bovenaan de lokale zoekmachineresultaten gaat verschijnen voor een specifieke lokale zoekterm.
Nabijheid bepalen:
Om de nabijheid te bepalen, hebben zoekmachines verschillende manieren om uit te zoeken waar de internetgebruiker met een zoekopdracht zich bevindt, meestal gebeurd dit op basis van postcode en / of geografische-coördinaten.
Bekendheid genereren:
Bij bekendheid gaat het erom te achterhalen hoe bekend je bedrijf is. Om dit vast te stellen, kijken zoekmachines naar verschillende bronnen die op internet beschikbaar zijn, zoals links, recensies en citaten.
Relevantie:
Relevantie is de derde lokale SEO-factor. Hier kijken zoekmachines hoe goed een lokaal bedrijf overeenkomt met wat een gebruiker zoekt. Om relevant te zijn, hoeft je niet alleen je Google Mijn Bedrijf-account in te vullen en bij te werken, aangezien Google specifiek vermeldt dat dit ook van invloed is op je rangschikking in de organische (reguliere) zoekresultaten, dus het is een goed idee om in het algemeen naar je algemene SEO gegevens in je WordPress website te kijken. Denk hierbij aan de instellingen van je Meta informatie zoals de Titel en omschrijving van je pagina’s
Inleiding voor het optimaliseren van een lokaal bedrijf
- Yoast SEO plug-in
- Je niche markt vinden
- Breng alles in één lijn
- Recensies of beoordelingen toevoegen op je website
- Low budget branding
- Inhoud / goede content schrijven
- Sociale media koppelen
- Google Mijn Bedrijf gebruiken
- Links van verwante website krijgen
Om lokaal te scoren in Google met een klein bedrijf, moet je een aantal zaken goed in orde hebben. Google Mijn Bedrijf is hierbij essentieel voor lokale bedrijven. Maar dat is niet alles.
Eén van de belangrijkste dingen is een SEO-vriendelijke website die helder en duidelijk beschrijft wat je te bieden hebt, waarom mensen je bedrijf zouden moeten kiezen en waarom ze je zouden moeten vertrouwen.
Een website moet je merk of dienst ondersteunen en de inhoud bevatten, geschreven in woorden waarnaar je potentiële klanten zoeken.
Je website moet technisch in orde zijn, een goede gebruikerservaring bieden en correct werken op mobiele apparaten (responsive design).
Natuurlijk moet het veilig zijn dankzij HTTPS (SSL Certificaat) en snel laden door de website snelheidsoptimalisaties.
Low budget branding
Branding betekent dingen als je logo en slogan. Vertegenwoordigen ze je bedrijf zonder verdere uitleg? Wat onthullen je logo en slogan over je waarden en je vakgebied? Het draait allemaal om herkenning. Je kunt aan je merk werken zonder veel te moeten investeren. Ja, low-budget branding kan!
Begin met het schrijven van goede inhoud
De SEO van je bedrijf krijgt een aanzienlijke boost door de juiste inhoud er op te plaatsen. Te veel eigenaren van bedrijven plaatsen hun producten en contactgegevens op hun website en laten het vervolgens daarbij. Maar er is vaak zoveel meer te vertellen en te delen met je bezoekers!
Richt je op het maken van een geweldige eerste indruk op je potentiële klant. Schrijf over je bedrijf, je bedrijfsdoelen, hoe geweldig je producten zijn en dat soort dingen. Je kunt ook marktontwikkelingen of evenementen bespreken die betrekking hebben op je bedrijf.
Wees bij het schrijven van je inhoud realistisch over de kansen om die inhoud in de zoekresultaten te rangschikken. Als je je in een zeer competitieve markt bevindt, werkt inhoud heel goed als marketingtool en als input voor sociale media, maar het zal je waarschijnlijk niet die nummer één plek in Google opleveren. Temper dus je verwachtingen.
Het kiezen van de juiste zoekwoorden om een website te optimaliseren is erg belangrijk. Meestal is het een goed idee om zoekwoorden te kiezen, inclusief het lokale gebied van je doelgroep. Het maakt echt niet uit of je deze inhoud als pagina of blogbericht aan je WordPress website toevoegt. Zorg er wel voor dat je schrijft over dingen waar mensen over willen praten of dingen die mensen op een positieve manier over je bedrijf laten praten.
Deel je inhoud op sociale media
Hoewel je je producten daadwerkelijk op sociale-mediaplatforms kunt verkopen, raden we in de meeste gevallen aan sociale media te gebruiken voor naamsbekendheid of om potentiële klanten naar je WooCommerce of Magento webshop te leiden voor een verkoop. Bij het gebruik van sociale media als klein bedrijf draait alles om het promoten van je merk, je bedrijf en je producten om je imago steviger te vestigen en het juiste verkeer naar je bedrijfswebsite te krijgen. Het op deze manier gebruiken, kunnen sociale media voor kleine bedrijven echt helpen.
Lokale factoren die je seo voor kleine bedrijven helpt
Er zijn veel dingen die je lokale ranglijst beïnvloeden, maar er is een heel voor de hand liggende: uw adresgegevens of NAP, wat staat voor Naam, Adres, Telefoonnummer. Zorg ervoor dat je deze op de juiste wijze toevoegt zoals eerder vermeld.
Google mijn bedrijf
Zorg ervoor dat je exact dezelfde NAP-gegevens gebruikt op zowel je website als je Google Mijn Bedrijf vermelding en voeg ook je websitelink toe aan je vermelding. Dit is de enige manier waarop Google de relatie tussen hen kan begrijpen en controleren. Voeg deze gegevens toe, bijvoorbeeld in je voettekst en natuurlijk op je contactpagina. Google Mijn Bedrijf is echt je vriend als je je in een specifiek geografische gebied wilt rangschikken, dus zorg dat je gegevens kloppen!
Wij wensen je heel veel succes bij het optimaliseren van je website!