10 handige tips voor het schrijven van een Blogitem
"denk na voordat je begint met het schrijven"
Veel mensen wensen bij ons een blog in de website of webwinkel om berichten te kunnen plaatsen, de voornaamste reden is vaak om beter gevonden te worden in Google. Het is daarom van groot belang dat de blogitems die je schrijft inhoudelijk ook goed zijn.
Bij het starten van het schrijven van een blogitem typen ze vaak wat er in hun hooft opkomt. Voor sommige mensen met een goed schrijftalent kan dit wellicht goed werken, maar anderen hebben hierbij wellicht wat meer hulp nodig. Het is dan handig om de onderstaande tips te volgen bij het schrijven van een blogartikel voor bijvoorbeeld je WordPress website of webshop.
Denk na voordat je begint met het schrijven van een blogitem!
Denk goed na over de boodschap die je in je artikel over wilt brengen naar je lezers. Wat wil je je lezers vertalen en wat is de centrale vraag die je vervolgens wilt beantwoorden in je blog? En wat wil je dat je lezers doen aan het einde van je Blog? Schrijf deze antwoorden op deze vragen eerst op voordat je begint.
2 - bedenk een duidelijke structuur voor je bogitem.
Begin uw bericht met het creëren van een heldere structuur. Elk blogitem zou de onderstaande punten moeten bevatten:
• Een introductie waarin je je onderwerp van je blog introduceert
• Een body tekst waarin je boodschap is beschreven
• Een eindconclusie die de belangrijkste ideeën samenvat of een soort conclusie trekt
Schrijf eerst op wat je in alle drie de punten wilt zeggen, je hebt nu een soort samenvatting van je bericht. Nu kan het echte schrijven van je blog beginnen.
3 - Gebruik paragrafen
Iedereen gebruikt bij schrijven paragrafen, maar niet iedereen gebruikt deze goed. Begin elke nieuwe zin niet op een nieuwe regel, alleen maar omdat het er goed uitziet. Er moet een logische reden zijn om een nieuwe alinea te starten. Elke alinea zou een eigen idee of onderwerp moeten hebben. Vraag jezelf af wat het belangrijkste idee van elke paragraaf is. Je zou dat hoofdidee in slechts één zin kunnen samenvatten. Als je meer zinnen nodig hebt, hoef je alleen maar meer alinea's te gebruiken.
4 - Gebruik rubrieken
Koppen structureren de hele pagina, dus gebruik ze. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de leesbaarheid, maar ook voor SEO. Koppen helpen Google ook om de belangrijkste onderwerpen van een lange post te begrijpen en kunnen daarom helpen bij de rangschikking in Google van je geschreven artikel. Als je wilt dat mensen hun weg vinden door je artikelen, moet je sub-koppen gebruiken om mensen door je artikel te leiden, ze te helpen je pagina te scannen en de structuur van je artikelen te verduidelijken. Zorg ervoor dat je je zoekwoorden gebruikt in sommige van de sub-koppen, maar niet in elk van deze, omdat het de tekst onhandig en onnatuurlijk maakt.
5 - Gebruik signaalwoorden
Signaalwoorden helpen mensen om door je tekst te bladeren en de belangrijkste ideeën te vatten. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat er drie redenen zijn waarom mensen je product kopen. Gebruik signaalwoorden als: 'eerst en vooral'; 'Ten tweede' en 'eindelijk'. Ook geven woorden als 'niettemin', 'zeker' en 'inderdaad' een duidelijk signaal aan je lezers. Lezers zullen onmiddellijk begrijpen dat een conclusie zal volgen na woorden als 'consequent', 'dus' of 'om deze reden'. Signaalwoorden zijn daarom erg belangrijk om structuur aan uw tekst toe te voegen.
6 - Laat andere mensen eerst je blogitem lezen
Voordat je je blogitem publiceert, moet iemand dit eerst lezen. Vraag hen of ze het hoofdconcept van je bericht begrijpen en nodig ze uit om eventuele typefouten en grammaticale fouten te corrigeren.
7 - Optimaliseer de lengte van uw artikel
Zorg ervoor dat uw artikelen minimaal 300 woorden bevatten. Google houdt van lange artikelen, maar als je artikel te lang is en niet zo gemakkelijk te lezen, kan het gebruikers afschrikken. Probeer alleen lange artikelen te schrijven als je weet dat je een bekwaam schrijver bent. En vergeet niet om af en toe uw focus-sleutelwoord te gebruiken!
8 - Link naar eerdere blogitems of webpagina’s
Als je eerder al eens inhoud hebt geschreven over hetzelfde onderwerp als je huidige item, vergeet dan niet om deze berichten aan elkaar te linken, dit maakt je bericht sterker omdat je enige autoriteit over het onderwerp toont. Daarnaast is je linkstructuur ook belangrijk voor je Google-rang. En natuurlijk kunnen lezers ook geïnteresseerd zijn in het lezen van deze gerelateerde items.
9 - Voeg regelmatig inhoud toe
Regelmatig nieuwe blogitems aan je website toevoegen, vertelt Google dat je website of webwinkel leeft. Als het geen actieve website is, crawlt Google het minder vaak en dit kan een negatief effect hebben op je positie. Maar plaats niet alleen voor het plaatsen van berichten. Zorg ervoor dat je inhoud van hoge kwaliteit plaatst: informatieve, goed geschreven artikelen die passen bij de zoekintentie van je bezoekers.
10 - Gebruik de Yoast SEO-plug-in
De analysetool in de Yoast SEO-plug-in helpt je bij het schrijven van SEO-vriendelijke en leesbare blogitems. Begin met het kiezen van je focus zoekwoord, omdat dit de belangrijkste zoekterm is waar mensen naar op zoek zijn. Vervolgens voert de Yoast SEO-plug-in allerlei controles uit om te zien of je bericht goed is geoptimaliseerd:
• Yoast SEO-plug-in controleert je item om te zien of je de keywords op de juiste plaatsen hebt gebruikt, zoals uw bodytekst, titel, metabeschrijving, alt-tekst en natuurlijk de URL.
• De Yoast SEO Premium-plug-in zal ook verschillende woordvormen van je keywords herkennen.
• Het controleert de leesbaarheid van je tekst: zijn je zinnen of paragrafen te lang? Gebruik je overgangswoorden?
• Het controleert op interne en externe links en afbeeldingen in het artikel.
Eindconclusie
De dagen dat een paar SEO-trucs voldoende waren om ervoor te zorgen dat je website goed scoort in Google, zijn allang voorbij. Tegenwoordig is kwaliteit content koning. En goede content leidt ook tot meer links, shares, tweets en terugkerende bezoekers naar je website of webwinkel.
Natuurlijk zijn er altijd andere dingen die je kunt doen om de SEO-vriendelijkheid van je website te maximaliseren, maar vooral, schrijf gewoon heel, heel goede berichten!